THE RAPE AFTER (1986)

aka YIN ZHONG

Regissør: Meng Hua Ho, Moon-Tong Lau
Skuespillere: Cheng-yu Chang, Tsui Sul, Hing Yue Chang, m.f.


Det er noe forfriskende med en spinnvill 80-talls skrekkis fra Hong Kong. Enten det er SEEDING OF A GHOST, SEVENTH CURSE, KILLER SNAKES, BOXERS OMEN, OILY MANIAC eller CALAMITY OF SNAKES. Miksen av masse over-the-top effekter, hensynsløs vold, ADHD tempo og kinesisk mytologi gjør som regel susen for meg ihvertfall. Ved spesielle anledninger tilsetter du et par 6-pakninger med øl og en kompis som nettopp har oppdaget film utforbi Showtime-kanalen. Da kan jeg garantere deg at frasen "what tha hell!?" blir en gjenganger.
THE RAPE AFTER er en tittel jeg har lagt merke til ved flere anledninger (det er en tittel som er lett å huske), som regel i sammenheng med kremen av asiatisk "crazyness". Det eneste problemet er dens tilgjengelighet. VCDen fra Hong Kong er den som er lettest å få tak på, men den er både i fullscreen og klippet - men tekstet på engelsk.
Image Hosted by ImageShack.us
Den japanske VHSen derimot er uklippet og widescreen men utekstet. Det er denne utgaven jeg har i min hule hånd, så handlingsforløpet, ja - blir kanskje en smule kryptisk.

En fotograf, Ma Hsien-Sheng, prøver å få seg et ligg med en model når en okkult statue, som han stjal tidligere fra et fotoopptak, begynner å kvikne til. Mens fotografen sovner i sitt tapre forsøk på å tilfredstille jenta stiger en demon ut av avbildningen og tar seg av penetrasjonen for kvelden. Dagen derpå tror modellen at de har hatt ordinært one-night-stand-aktig samleie, og drar sin vei. Noen måneder senere forteller modellen, Shun Ya, at hun er gravid med barnet til Hsien-Sheng. Dette blir ikke mottatt med åpne hender, og Shun Ya sendes fort til en abortklinikk for å fjerne avkommet. Og det.... går jo ikke så veldig bra.

Desverre er THE RAPE AFTER ikke noe særlig tess. Og det er vondt med tanke på at den fordømte VHSen kostet med over 100 dollar. Først og fremst så er den kje-e-edelig, og det går lang tid mellom de interessante scenene. Selvsagt, å se en forbrent, død dame føde en demon som river av hodet på en stakkars lege er jo helt konge, og demon-voldtekt skal man heller ikke sjimses av, men veien dit er lang, uinspirerende og døll. Filmen har allikevel noen kule visuelle ting, og det glimter med lovende stemning med hjelp av dyster musikk og tidvis effektivt lydbruk. Men i lengden blir man lei hele forbannede utrykket. Tåket, høylyset og de blålige fargene. Så når filmen er ferdig er du møkklei. Jeg skal uten tvil gi filmen en ny sjanse hvis det noen gang dukker opp en tekstet DVD, men jeg kommer ikke til å løpe til butikken.

Litt av problemet med min opplevelse av THE RAPE AFTER var at jeg så Ngai Kai Lams SEVENTH CURSE noen dager tidligere; Et sant mesterverk i sin sjangeren. Anbefales sterkt - istedet for denne slappe saken.


No comments: